Våren 2013 tok Egil Bjørne Rosensverd steget. Bokstavelig talt. Ikke et sjumilssteg, men et sjukilometerssteg. Eller; et sjukommafirekilometerssteg, for å være helt nøyaktig.
Norges kamerakonge Interfoto flyttet nemlig fra Høvik i Bærum, til Skøyen i Oslo. Fra litt utilgjengelige, bortgjemte lokaler i skyggen av travle E 18, til et stort knutepunktsmekka midt i kollektivtrafikkens smørøye. Fra et stort lager med mange usynlige skatter og med et svært begrenset utstillingsareale, til et eneste stort åpent og inkluderende utstillingsmekka.
- Vi tok rett og slett hele lageret vårt inn i butikken, erklærer daglig leder Egil Bjørne Rosensverd i Interfoto entusiastisk. Fra å ha trehundreogfemti kvadratmeter lager med varer som jo var helt skjult for kundene våre, så har vi nå altså valgt å vise frem alt vi har. Vær så god!
Denne tidlige morgenen når jeg møter Egil, er det faktisk ikke så lenge etter frokosttid. Like fullt kjenner jeg en umiskjennelig form for sult bre seg i dét jeg entrer butikklokalet hos nye Interfoto. For ikke før har jeg satt føttene innenfor, så er det en kø av deilige fotofristelser som lokker forførende fra gulv til tak. Kameraer, objektiver, droner, tilbehør, gadgets, farger, fasonger, - så langt øyet kan skue. Og det er langt! Hundre kvadratmeter er nemlig ganske langt i hvert fall til en fotobutikk å være. I hvert fall i Oslo (og som Egil selv sier det, med søkke og snøre og tilhørende selskaper er arealet totalt sett tolvgangeren av det igjen)!
- Nå er det slutt på pakksedlenes tidsalder, dette er tidsriktig selvplukk, fortsetter Egil. Jeg får en kaffe fra husets lokale kaffebar. Egil er altså ikke bare daglig leder, men også en gjestfri barista. I hvert fall akkurat nå. Det trykkes på knapper blanke som sølv og ikke lenge etter pipler det noe mørkt som lukter godt ned i en kopp.
Tidligere har jeg assosiert begrepet selvplukk med godt gammeldags kinogodteri. Når jeg skuer utover herligheten der jeg står, er analogien i grunnen helt passende for Interfotos nye butikk på Skøyen i Oslo er som en eneste stor dropskrukke.
Det kom imidlertid ikke bare plutselig dalende ned fra en sky, dette flotte lokalet. Egil hadde autosøk på finn.no i fem år før kvadratmeterne han hadde drømt om, åpenbarte seg. Da gikk jeg ned i knestående, forkynner Egil. Men der ble han ikke lenge, for nå måtte planer smies. Thomas og Trygve fra Radius Design i Oslo, et radarpar med meritter som Ekebergrestauranten, Tjuvholmen, Operaen i Oslo og Ringen Kino på cvén, ble hyret inn som team for å planlegge romløsning, Innredning, skilting, utforming og vareeksponering ble håndtert av selskapet Reactor Retail.
De gjorde en kjempejobb. Jeg hadde bare étt eneste krav, og det var at det originale betonggulvet i de gamle industrilokalene skulle beholdes. Daglig leder Rosensverds ønske ble oppfylt. - Så vi går bokstavelig talt på flere generasjoners industrihistorie, forteller Egil videre mens han viser vei opp i lokalets andre etasje.
Og apropos industrihistorie. Vi kan like gjerne ta et sveip innom historien i wikipedisk ånd her, først som sist. Interfoto AS, altså. Etablert og registrert i selskapsregisteret i oktober 1965. Så dét så. Fra 1966 til 2005 hadde Interfoto agenturet på Nikon i Norge. Det ble det slutt på da Nikon etablerte eget kontor i landet her nord.
Egil Bjørne Rosensverds karriere i Interfoto går tilbake til 1983, den gang med ansvaret for pressefotografene som målgruppe. I 1994 så programvaren FotoStation dagens lys, et softwareprogram utviklet og eid av Interfoto. Etter hvert gikk det så godt, at Egil og hans partner Ole Christian Frenning like gjerne etablerte FotoWare som et selvstendig datterselskap av Interfoto.
I dag er FotoWare et selvstendig selskap med like mange ansatte som Interfoto og programvaren er snart oppunder en million solgte lisenser. Selskapets norske salgskontor ligger i samme lokalet, bare med inngang fra en annen side. Samtidig er Interfoto naturlig nok - landets FotoWareforhandler. Norges eneste proffverksted som tryller med kranglete kamerateknikk har sin kundedisk rett innenfor døren.
I 2007 kjøpte Interfoto Lars Farnes AS. Folk og løsøre fulgte med i fusjonen. Det ble litt tettere mellom kroppene i de gamle lokalene. Og så hadde vi en utfordring, som vi etter hvert måtte ta inn over oss, begynner Egil. Og det var dét, at det nok var en ganske høy terskel for folk å komme til oss. Vi var liksom kameranerdene med skiftenøkkel i lomma og pakkseddelkode i panna, ikke så veldig kundevennlig akkurat, fortsetter han.
Målet for flyttingen måtte derfor være å senke lista for kundene. Gjøre det mindre skummelt og dessuten mye mer lettvint transportmessig å komme seg til og fra kameraekspertene. Vi har hatt en proffprofil, og det har vi fortsatt, - vi selger til proffene, men vi vil også gjerne nå ut til fotoentusiastene og studentene, til alle med hjerte for fotografi, redegjør interfotosjefen med glød og viser vei mellom de ulike sonene i butikklokalet.
Her kan du komme innom, ta deg en kopp kaffe og sette deg ned med en fotobok, bla i den og bli inspirert. Han slår ut med armene i den lille lesekroken. Innbydende. Her kan du sitte hele dagen. Vi vil gjerne ha folk inn! Du behøver ikke handle for å komme hit, vi ønsker å tilby et miljø like mye som en butikk!
Utfordringen for fotografer er nemlig den, at det er et ganske ensomt yrke, understreker Egil. Så vi tenkte, da vi tenkte nytt om hvordan vi kunne videreutvikle Interfotokonseptet, at vi ønsket å bli et knutepunkt for fotografer og for folk med interesse for fotografi. Vi ønsket oss et lokale hvor det skulle kjennes godt å komme inn dørene. Det tror vi at vi har fått til.
Målet er egentlig å få så mange kunder inn hver dag, at de trenger et kølappsystem, avslører Egil. Samtidig vil vi ikke ha det, vi vil ha det uformelt og raust her hos oss, sier han.
Fra å være bare butikk er nye Interfoto en opplevelsesarena for alle fotoelskere. I tillegg til å være en one stop shop hvor du kan handle og leie alt du trenger av profesjonelt fotoutstyr, er tilbudet også så mye mer. Foredrag, temakvelder, workshops, kurs, produktpresentasjoner, boklanseringer, - aktivitetene som utspiller seg på det gamle industrigulvets rause kvadratmetre er mange. Fra det nærmeste buss-og trikkestoppet Thune på Skøyen tar det ikke mange sekundene med lett gange før man står i butikken. Vi vil tett på kundene våre, og vi vil være en møteplass. Egil er ivrig, og kommuniserer med ansatte som jobber med å sette opp og forberede kveldens kommende foredragsarrangement samtidig som samtalen går med meg. Vi vil være en inkluderende bruksarena, rett og slett. Ikke noen jålesjappe.
For Egil Bjørne Rosensverd er Interfoto en stor kjærlighet. Ja, jeg må bare si det som det er, - for meg er Interfoto en heltidslidenskap, sier han. Jeg synes det er helt fabelaktig moro!
Det er også den lidenskapen som har gjort at han står med rak rygg selv om fotorådets tall viser at markedet raste med tjue prosent parallelt med at de tok flyttesjauen. De første månedene i nytt hus var sånn sett litt vel spennende omsetningsmessig, det innrømmer jeg. - Vi investerte tungt i flyttingen. Da vil man jo gjerne se at det blir butikk! For oss alle i Interfoto er dette en stor drøm som har blitt sann! Vi er så stolte over det vi har fått til her, og vi vil dele det med alle! "Vi" i denne sammenhengen er altså i alt atten ansatte. Alle ble med fra Høvik til Drammensveien 130 på Skøyen.
- Interfoto som bedrift har en solid finansiell plattform, så jeg har ikke vært urolig, bare veldig utålmodig! Nå har tall for både kunder og kroner i kassa steget jevnt og trutt. Heldigvis, sier den uredde lederen og spør i neste sekund; blir du til pølsene?
Pølser hver fredag er nemlig et institusjonalisert rituale hos Interfoto. Tradisjonen fortsetter i de nye lokalene.
Før i tida kom alle pressefotografene til oss og spiste pølser hver fredag, forteller Egil. - Kan du ikke få med det, at alle er velkomne på fredagspølser her? Vi ser gjerne studenter og alle som har lyst til å besøke oss. Kom på pølser!
Pølser er så sin sak, men om nå Herr Rosensverd skal oppsummere hva som er totalpakka hos Interfoto, hva vil han si da? Her møter du kompetanse i bøtter og spann, en gjeng sabla trivelige folk som er her for å hjelpe deg så godt de bare kan og vil (og de både kan og vil, forsikrer han på innpust), du kan oppdatere deg på alt nytt på utstyrsfronten, og så blir du en del av et fantastisk fotografisk miljø.
- Vi vil by på oss selv! Og også på pølser, så klart!
Interfoto
Norges kamerakonge Interfoto flyttet nemlig fra Høvik i Bærum, til Skøyen i Oslo. Fra litt utilgjengelige, bortgjemte lokaler i skyggen av travle E 18, til et stort knutepunktsmekka midt i kollektivtrafikkens smørøye. Fra et stort lager med mange usynlige skatter og med et svært begrenset utstillingsareale, til et eneste stort åpent og inkluderende utstillingsmekka.
- Vi tok rett og slett hele lageret vårt inn i butikken, erklærer daglig leder Egil Bjørne Rosensverd i Interfoto entusiastisk. Fra å ha trehundreogfemti kvadratmeter lager med varer som jo var helt skjult for kundene våre, så har vi nå altså valgt å vise frem alt vi har. Vær så god!
Denne tidlige morgenen når jeg møter Egil, er det faktisk ikke så lenge etter frokosttid. Like fullt kjenner jeg en umiskjennelig form for sult bre seg i dét jeg entrer butikklokalet hos nye Interfoto. For ikke før har jeg satt føttene innenfor, så er det en kø av deilige fotofristelser som lokker forførende fra gulv til tak. Kameraer, objektiver, droner, tilbehør, gadgets, farger, fasonger, - så langt øyet kan skue. Og det er langt! Hundre kvadratmeter er nemlig ganske langt i hvert fall til en fotobutikk å være. I hvert fall i Oslo (og som Egil selv sier det, med søkke og snøre og tilhørende selskaper er arealet totalt sett tolvgangeren av det igjen)!
- Nå er det slutt på pakksedlenes tidsalder, dette er tidsriktig selvplukk, fortsetter Egil. Jeg får en kaffe fra husets lokale kaffebar. Egil er altså ikke bare daglig leder, men også en gjestfri barista. I hvert fall akkurat nå. Det trykkes på knapper blanke som sølv og ikke lenge etter pipler det noe mørkt som lukter godt ned i en kopp.
Tidligere har jeg assosiert begrepet selvplukk med godt gammeldags kinogodteri. Når jeg skuer utover herligheten der jeg står, er analogien i grunnen helt passende for Interfotos nye butikk på Skøyen i Oslo er som en eneste stor dropskrukke.
Det kom imidlertid ikke bare plutselig dalende ned fra en sky, dette flotte lokalet. Egil hadde autosøk på finn.no i fem år før kvadratmeterne han hadde drømt om, åpenbarte seg. Da gikk jeg ned i knestående, forkynner Egil. Men der ble han ikke lenge, for nå måtte planer smies. Thomas og Trygve fra Radius Design i Oslo, et radarpar med meritter som Ekebergrestauranten, Tjuvholmen, Operaen i Oslo og Ringen Kino på cvén, ble hyret inn som team for å planlegge romløsning, Innredning, skilting, utforming og vareeksponering ble håndtert av selskapet Reactor Retail.
De gjorde en kjempejobb. Jeg hadde bare étt eneste krav, og det var at det originale betonggulvet i de gamle industrilokalene skulle beholdes. Daglig leder Rosensverds ønske ble oppfylt. - Så vi går bokstavelig talt på flere generasjoners industrihistorie, forteller Egil videre mens han viser vei opp i lokalets andre etasje.
Og apropos industrihistorie. Vi kan like gjerne ta et sveip innom historien i wikipedisk ånd her, først som sist. Interfoto AS, altså. Etablert og registrert i selskapsregisteret i oktober 1965. Så dét så. Fra 1966 til 2005 hadde Interfoto agenturet på Nikon i Norge. Det ble det slutt på da Nikon etablerte eget kontor i landet her nord.
Egil Bjørne Rosensverds karriere i Interfoto går tilbake til 1983, den gang med ansvaret for pressefotografene som målgruppe. I 1994 så programvaren FotoStation dagens lys, et softwareprogram utviklet og eid av Interfoto. Etter hvert gikk det så godt, at Egil og hans partner Ole Christian Frenning like gjerne etablerte FotoWare som et selvstendig datterselskap av Interfoto.
I dag er FotoWare et selvstendig selskap med like mange ansatte som Interfoto og programvaren er snart oppunder en million solgte lisenser. Selskapets norske salgskontor ligger i samme lokalet, bare med inngang fra en annen side. Samtidig er Interfoto naturlig nok - landets FotoWareforhandler. Norges eneste proffverksted som tryller med kranglete kamerateknikk har sin kundedisk rett innenfor døren.
I 2007 kjøpte Interfoto Lars Farnes AS. Folk og løsøre fulgte med i fusjonen. Det ble litt tettere mellom kroppene i de gamle lokalene. Og så hadde vi en utfordring, som vi etter hvert måtte ta inn over oss, begynner Egil. Og det var dét, at det nok var en ganske høy terskel for folk å komme til oss. Vi var liksom kameranerdene med skiftenøkkel i lomma og pakkseddelkode i panna, ikke så veldig kundevennlig akkurat, fortsetter han.
Målet for flyttingen måtte derfor være å senke lista for kundene. Gjøre det mindre skummelt og dessuten mye mer lettvint transportmessig å komme seg til og fra kameraekspertene. Vi har hatt en proffprofil, og det har vi fortsatt, - vi selger til proffene, men vi vil også gjerne nå ut til fotoentusiastene og studentene, til alle med hjerte for fotografi, redegjør interfotosjefen med glød og viser vei mellom de ulike sonene i butikklokalet.
Her kan du komme innom, ta deg en kopp kaffe og sette deg ned med en fotobok, bla i den og bli inspirert. Han slår ut med armene i den lille lesekroken. Innbydende. Her kan du sitte hele dagen. Vi vil gjerne ha folk inn! Du behøver ikke handle for å komme hit, vi ønsker å tilby et miljø like mye som en butikk!
Utfordringen for fotografer er nemlig den, at det er et ganske ensomt yrke, understreker Egil. Så vi tenkte, da vi tenkte nytt om hvordan vi kunne videreutvikle Interfotokonseptet, at vi ønsket å bli et knutepunkt for fotografer og for folk med interesse for fotografi. Vi ønsket oss et lokale hvor det skulle kjennes godt å komme inn dørene. Det tror vi at vi har fått til.
Målet er egentlig å få så mange kunder inn hver dag, at de trenger et kølappsystem, avslører Egil. Samtidig vil vi ikke ha det, vi vil ha det uformelt og raust her hos oss, sier han.
Fra å være bare butikk er nye Interfoto en opplevelsesarena for alle fotoelskere. I tillegg til å være en one stop shop hvor du kan handle og leie alt du trenger av profesjonelt fotoutstyr, er tilbudet også så mye mer. Foredrag, temakvelder, workshops, kurs, produktpresentasjoner, boklanseringer, - aktivitetene som utspiller seg på det gamle industrigulvets rause kvadratmetre er mange. Fra det nærmeste buss-og trikkestoppet Thune på Skøyen tar det ikke mange sekundene med lett gange før man står i butikken. Vi vil tett på kundene våre, og vi vil være en møteplass. Egil er ivrig, og kommuniserer med ansatte som jobber med å sette opp og forberede kveldens kommende foredragsarrangement samtidig som samtalen går med meg. Vi vil være en inkluderende bruksarena, rett og slett. Ikke noen jålesjappe.
For Egil Bjørne Rosensverd er Interfoto en stor kjærlighet. Ja, jeg må bare si det som det er, - for meg er Interfoto en heltidslidenskap, sier han. Jeg synes det er helt fabelaktig moro!
Det er også den lidenskapen som har gjort at han står med rak rygg selv om fotorådets tall viser at markedet raste med tjue prosent parallelt med at de tok flyttesjauen. De første månedene i nytt hus var sånn sett litt vel spennende omsetningsmessig, det innrømmer jeg. - Vi investerte tungt i flyttingen. Da vil man jo gjerne se at det blir butikk! For oss alle i Interfoto er dette en stor drøm som har blitt sann! Vi er så stolte over det vi har fått til her, og vi vil dele det med alle! "Vi" i denne sammenhengen er altså i alt atten ansatte. Alle ble med fra Høvik til Drammensveien 130 på Skøyen.
- Interfoto som bedrift har en solid finansiell plattform, så jeg har ikke vært urolig, bare veldig utålmodig! Nå har tall for både kunder og kroner i kassa steget jevnt og trutt. Heldigvis, sier den uredde lederen og spør i neste sekund; blir du til pølsene?
Pølser hver fredag er nemlig et institusjonalisert rituale hos Interfoto. Tradisjonen fortsetter i de nye lokalene.
Før i tida kom alle pressefotografene til oss og spiste pølser hver fredag, forteller Egil. - Kan du ikke få med det, at alle er velkomne på fredagspølser her? Vi ser gjerne studenter og alle som har lyst til å besøke oss. Kom på pølser!
Pølser er så sin sak, men om nå Herr Rosensverd skal oppsummere hva som er totalpakka hos Interfoto, hva vil han si da? Her møter du kompetanse i bøtter og spann, en gjeng sabla trivelige folk som er her for å hjelpe deg så godt de bare kan og vil (og de både kan og vil, forsikrer han på innpust), du kan oppdatere deg på alt nytt på utstyrsfronten, og så blir du en del av et fantastisk fotografisk miljø.
- Vi vil by på oss selv! Og også på pølser, så klart!
Interfoto
Daglig leder i Interfoto, Egil Bjørne Rosensverd, for anledningen med en løve som husets æregjest.
Maria Lundberg.
Stemningen er god både foran og bak den romslige disken på Interfoto.
Maria Lundberg
Interfotos nye lokaler er en dropskrukke for alle med hjerte for foto.
Maria Lundberg
Gutta på landets eneste proffverksted tryller med duppdingser og kan fikse det meste.
Maria Lundberg.
Førstehjelpshylla på landets eneste proffverksted. Her kureres kameraers indre lidelser. Mang en fotograf sitt sammenbrudd har vært unngått takket være disse instrumentene og kompetansen på verkstedet.
Verkstedleder Vegard Kvamme kan forsikre om at det som ikke allerede fins her av reservedeler, skaffes omgående.
Maria Lundberg
Fra Interfotos nye butikk på Skøyen.
Interfoto
Er klar over at Interfoto i stor grad henvender seg til det profesjonelle markedet og dermed har etablerte relasjoner til sine eksisterende kunder, men hva med oss avanserte og semiproffe fotografer i markedet som nødvendigvis ikke lever av å fotografere? Med en slik butikk burde Interfoto kunne yde oss en service langt utover det jeg opplever de gjør i dag!
Dette er ikke ment som en klage da jeg som oftes får det jeg er på jakt etter når jeg besøker butikken, men like ofte undres jeg over hvor få kunder det er der og hvor liten interesse jeg blir vist for hva jeg ser etter. Hadde sikkert lagt igjen mer penger dersom noen gadd å snakke med meg når jeg stikker innom og kikker litt :-) Ender i stedenfor opp med å shoppe hos konkurrentene fordi de er "litt" rimeligere.
Det er dessverre Canon og Nikon som BESTEMMER hvem butikker som får lov til å selge PRO produkter. Merkelig at det ikke er mulig å få kjøpt Canon Pro produkter i noen av Japan Photo sine butikker i Oslo! Men dem har Nikon Pro i en av Oslo butikkene. Vært fint og fått svar fra Canon på dette...
Men gratulerer til Interfoto men ny flott butikk på Skøyen. :-)